02 March 2014

Majlis Ta'lim 21 Feb 2014







Dalam pengajian Majlis Ta'lim darul Murtadza yang lepas (21.02.2014), Al Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al Hamid telah membahaskan Tafsir Surah Ali Imran, dari ayat 129-136. Dalam perbahasannya, Al Habib telah mengingatkan jemaah bahawa orang yang beriman mempunyai sifat-sifat berikut:
5 sifat orang beriman:

Memberi sedekah ketika senang dan susah
Menahan marah
Membuang marah dengan memaafkan orang yang berbuat salah kepada kita
Berbuat ehsan kepada orang yang berbuat tak baik kepada kita
Bila berdosa, beristighfar dan bertaubat kepada Allah

Al Habib juga mengingatkan bahawa –
“Bukanlah orang yang kuat itu orang yang jaguh dalam bergusti, tetapi orang yang kuat ialah orang yang boleh menahan marahnya.”

Pengajian diteruskan dengan bacaan 4 hadis (518-511) daripada bab ‘Keutamaan Lapar dan Kesederhanaan Hidup’, dalam kitab Riyadhus Solihin. Hadis-hadis ini menceritakan kisah daripada perang yang berbeza tetapi keadaan Rasulullah SAW dan sahabat yang lapar dan keperihatinan sahabat dengan keadaan Rasulullah SAW itu. Memetik kata-kata Al Habib tentang kelebihan ahli Perang Khandak untuk kita jadikan teladan dan peringatan,

 “1000 orang itu (ahli Perang Khandaq) lapar semuanya… tak ada generasi yang lebih mulia daripada generasi yang hidup di zaman Rasulullah SAW – yang lapar itu… mulia, tapi diduga Allah dengan lapar, mulia tapi di duga dengan berbagai macam dugaan oleh Allah SWT. Siapa kita hendak menganggap kita mulia dan tak nak diduga oleh Allah?”

Habib juga menyambung pengajian dalam bab ‘Adab-adab Anak kepada Ibu Bapa’ daripada Kitab Bidayatul Hidayah. Kita diingatkan agar:

"Jangan berjalan atau tidak menghiraukan ketika ibu bapa bercakap, walaupun kita dimarah atau dibebel."

Atas sebab keterbatasan teknikal, kami dari pihak Majlis Ta'lim Darul Murtadza ingin meminta maaf atas kekurangan rakaman untuk kali ini. Namun, semoga usaha kecil ini sedikit sebanyak dapat memanfaatkan masa kita semua insyaAllah.

Jangan lupa kongsikan dengan yang lain untuk manfaat kita bersama.








No comments: