30 January 2012

Detik itu...





Pagi itu Rasulullah S.A.W dengan suara terbatas-batas berkhutbah "Wahai umatku, kita semua dalam kekuasaan ALLAH SWT dan cinta kasihNYA maka taat dan bertaqwalah kepadaNYA. Ku wariskan dua perkara kepada kalian, Al Qur'an dan Sunnahku. Siapa yang mencintai Sunnahku, bererti mencintaiku dan kelak orang-orang yang mencintaiku akan masuk syurga bersama-sama aku"

Khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah S.A.W yang tenang dan penuh minat menatap satu persatu sahabatnya. Saiyidina Abu Bakar r.a menatap mata itu dengan berkaca-kaca. Saiyidina Umar AlKhattab r.a menahan nafas dan tangisnya. Saiyidina Usman Affan r.a menghela nafas panjang. Saiyidina Ali Abi Tholib KW menundukkan kepala.

Isyarat telah datang, saatnya telah tiba, " Rasulullah S.A.W akan meninggalkan kita semua" keluh hati para sahabat. Manusia tercinta itu hampir selesai tunaikan tugasnya. Tanda-tanda itu makin kuat. Saiyidina Ali dengan memeluk Rasulullah S.A.W yang lemah dan goyah ketika turun dari mimbar.




Gambar Kredit : myblog.noranizam.com

Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah S.A.W masih tertutup. Di dalamnya baginda terbaring lemah dengan kening berkeringat membasahi pelepah kurma alas tidurnya. Tiba-tiba dari luar pintu terdengar salam, "bolehkah saya masuk?"
tanyanya.

Saidatina Fatimah AzZahra tidak mengizinkan masuk. "Maaf ayahku sedang demam." Dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya, "siapakah itu wahai anakku" "Tidak tahulah ayahku, sepertinya baru kali ini aku melihatnya" tutur lembut Saidatina Fatimah.
Rasulullah S.A.W menatap puterinya dengan pandangan yang mengetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah puterinya hendak dikenangnya.


Gambar Kredit : Menantidisyurga

"Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara & dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikat maut" kata Rasulullah S.A.W. Saidatina Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.

Ketika malaikat maut datang mendekat, Rasulullah S.A.W menanyakan kenapa Jibril a.s tidak menyertainya. Kemudian di panggilah Jibril a.s yang sudah bersiap di atas langit dunia menyambut roh kekasih ALLAH SWT ini.

"Wahai Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan ALLAH SWT" tanya Rasulullah S.A.W dengan suara yang teramat lemah.
"Pintu-pintu langit telah terbuka & para malaikat telah menanti rohmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu" kata Jibril a.s. Ternyata itu tidak membuat baginda S.A.W lega.

Matanya masih penuh gambaran kecemasan. "Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" tanya Jibril a.s.
"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"
"Jangan khuatir ya Rasul ALLAH, aku pernah mendengar ALLAH SWT berfirman kepada ku, KU haramkan syurga bagi siapa saja, kecuali setelah umat Muhammad S.A.W telah berada di dalamnya" kata Jibril a.s

Detik-detik semakin dekat. Saatnya Izrail melakukan tugasnya. Perlahan roh Rasulullah S.A.W ditarik. Nampak sekujur tubuh Rasulullah SAW bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini" Rasulullah S.A.W mengadu lirih.

Saidatina Fatimah terpejam. Saiyidina Ali KW yang berada di sampingnya menunduk semakin dalam. Jibril a.s memalingkan muka.

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" tanya Rasulullah S.A.W pada malaikat penghantar wahyu itu.

Gambar Kredit : RawatanIslam2U

"Siapa yang sanggup melihat kekasih ALLAH diragut ajal" kata Jibril a.s. Kemudian terdengar Rasulullah S.A.W memekik kerana sakit yang tak tertahankan. "Ya ALLAH, dahsyat sungguh maut ini, bebankan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku!!!"

Badan Rasulullah S.A.W mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu. Saiyidina Ali KW segera mendekatkan telinganya, " Uushikum bis shalati, wa maa malakat aymanukum. Peliharalah sholat dan peliharalah orang-orang lemah diantara kamu"




Di luar pintu tangis pun mulai terdengar bersahutan. Sahabat saling berpelukan. Saidatina Fatimah menutupkan tangan diwajahnya. Dan Saiyidina Ali KW kembali mendekatkan telinga dibibir Rasulullah S.A.W yang mulai kebiruan, " Ummatii....ummatii....ummatii...,"

Berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.
Betapa cinta Rasulullah S.A.W kepada kita umatnya & betapa sayangnya beliau S.A.W kepada umatnya yang belum pernah dilihatnya sekalipun...

اللهـم صـل وسـلم وبارك علـيه وعلـى آلـه






....

No comments: