02 February 2010

Raja Tubba'


Raja Tubba' melakukaan perjalanan dari Yaman mengembara merentasi banyak negeri ditemani oleh 400 ulama. Setiap kali memasuki sesebuah negeri, rakyat negeri tersebut akan mengalu-alukan dan memuliakannya. Suatu ketika apabila dia sampai ke kota Mekah al-Musyaraffah, tidak seperti penduduk negeri lain, warga Mekah tidak memberi sambutan yang hangat. Sikap ini membuatkan raja Tubba' menjadi heran dan marah.

"Mengapa penduduk negeri ini tidak memuliakan kita?" tanya raja kepada ulama yang menemaninya dalam perjalanan.

"Mereka adalah penduduk Mekah". Manusia sangat menghormati dan memuliakan mereka. Itulah sebabnya mereka tidak memulia dan mengagungkanmu, jawab para ulama.

Timbul niat jahat Raja Tubba' untuk meroboh dan memusnahkan Ka'bah. ALLAH yang maha mengetahui pada ketika itu juga menurunkan bala' berupa penyakit di kepalanya sehingga membusuklah kepala sang raja. Orang tak mahu duduk dekatnya kerana bau busuk dari penyakitnya itu. para tabib berusha mengubati, namun mereka tidak dapat menyembuhkan penyakit itu.

"Mengapa kita tidak dapat menemui ubat untuk menyembuhkan raja, padahal telah ramai tabib telah di temui".

Salah seorang dari ulama telah mengutarakan pendapatnya kepada raja, "akan ku beritahu kepada mu ubat penyakit mu ini, tapi hanya kau seorang yang boleh mendengarnya".

Raja Tubba' bersetuju dan menitahkan semua orang keluar dan meniggalkan mereka berdua sahaja.

Si alim berkata kepada raja Tubba', "akan ku beritahukan ubat penyakitmu setelah kau ceritakan apa yang kau niatkan di dalam hati mu dan apa yang kau sembunyikan dalam batinmu".

"Aku memang menyimpan niat yang buruk dalam hatiku iaitu hendak menghancurkan dan merobohkan Ka'bah sebab mereka tidak mengaggung dan menghormati kita", ujar raja Tubba'.

"Ketahuilah niat jahatmu itu yang menyebabakan ALLAH murka dan memberikan mu penyakit. Sekarang, jika kau ingin sembuh, batalkan niat mu itu, semoga ALLAH mengampunimu", saran si alim.

"Baiklah saat ini juga ku batalkan niat burukku" ujar si Raja yang menyesali sikapnya.

Seketika itu juga ALLAH menyembuhkan penyakitnya.

Setelah beberapa lama tinggal di Mekah, raja Tubba' bersama rombongan melanjutkan perjalanan ke Madinah. Setibanya di Madinah, para ulama yang mengiringinya berkata "kami ingin tinggal di sini." Pada ketika itu Madinah masih lagi berupa sebuah kawasan yang kosong dan tandus.

"Bukankah kita telah sepakat untuk mengembara bersama?" kata raja.

"Tetapi kami ingin tinggal di sini" tegas para ulama .

"Apakah yang menyebabkan kalian ingin tinggal di sini?"

Sesungguhnya tempat ini adalah tempat hijrahnya nabi akhir zaman . Dalam waktu terdekat beliau akan diutuskan dan berhijrah ke mari. Kami ingin anak cucu kami kelak menjadi pengikut dan sahabat beliau.

"Jika demikian, aku akan mewasiatkan sepucuk surat kepada kalian untuk nabi akhir zaman. Serahkan surat itu apabila dia telah di utuskan dan berhijrah ke tempat ini".

Kemudian Raja Tubba' telah menulis sepucuk surat yang berbunyi,"Aku Raja Tubba' I, aku beriman kepada mu dan meyakini ajaranmu.....". Surat itu telah di cop dengan mohor di raja dan diserahkan kepada si alim yang telah mengubatinya.

"Simpan surat itu", pesan Raja Tubba'.

Para ulama pengikut Raja Tubba' adalah nenek moyang para sahabat dari puak Ansar, dan orang yang memegang amanah menjajaga surat itu adalah keturunan Abu Ayyub Al-Ansari.

Ketika baginda Rasullullah S.A.W berhijrah ke Madinah, Abu Ayyub telah menyerahkan surat itu.


No comments: