12 May 2014

Majlis Ta'lim 25 April 2014




Tafsir al Quran




Kitab Riyadhus Solihin - Imam Nawawi



Kitab Bidayatul Hidayah - Imam Ghazali






Alhamdulillah, dengan izin Allah Ta'ala, satu lagi episod pengajian MTDM telah berjalan lancar di bawah pimpinan guru kesayangan ramai, Al Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al Hamid pada 25.04.2014 yang lalu.

Al Habib menyambung perbahasan Tafsir Surah Ali Imran, ayat 155-159. Dalam perbahasannya, Al Habib mengingatkan untuk kita mengambil beberapa pengajaran, antaranya:


  • Punca khilaf dan pelanggaran yang dilakukan manusia adalah kerana tipu daya syaitan. Namun begitu, syaitan tak punya kekuatan untuk memaksa manusia tetapi ia licik menggunakan kelemahan manusia dengan membisikan perasaan was-was. Oleh itu, setiap orang perlu mengetahui kelemahan diri sendiri dan memperbaikinya, agar pintu kelemahan itu tidak menjadi laluan syaitan untuk menjerumuskannya kepada kemungkaran Allah SWT.
  • Walaupun kaum Muslimin melakukan pelanggaran, Allah telah mengampunkan mereka kerana mereka ikhlas berjuang bersama Rasulullah ﷺ. Dua kali Allah sebut pengampunan kepada mereka, agar tiada antara kita yang menyalahkan mereka. Dosa mereka adalah kepada Allah, dan telahpun Allah ampunkan, jadi kita tiada hak untuk terus mencaci kepada mereka. 
  • Bila berlaku yang tidak dikehendaki, jangan banyak menggunakan “andai” kerana ia akan membuka pintu syaitan. Bila keluar dengan kereta dan pancit, jangan kata, “Andai tadi naik LRT.” Sebaliknya ucapkan: “Allah sudah mentakdirkan apa yang dikehendaki-Nya, maka itu yang akan terjadi.”
  • Kematian dan kehidupan bukan milik sesiapa, tapi milik mutlak Allah SWT. Keampunan dan rahmat Allah SWT kepada seseorang yang mati ketika berjihad atau ketika melakukan ketaatan kepada Allah adalah lebih bernilai daripada harta dunia yang dikumpulkan. 
  • Nabi ﷺ disuruh berlemah-lembut dan memohon kemaafaan kepada mereka yang melanggar arahan baginda semasa peperangan. Nabi ﷺ tak diizinkan melakukan perbuatan yang bercanggah dengan sifat rahmat yang telah dilabel pada diri baginda. Inilah tarbiyaah rabbaniyyah yang perlu dijadikan teladan agar rohani terdidik untuk tidak punya sifat marah, dengki atau dendam.
  • Bermesyuratlah sebelum mengambil sesuatu keputusan kerana ada barakah di dalamnya. Mesyuarat tidak bermakna yang pandangan semua orang akan diterima, tetapi adalah untuk mendengar pandangan dan memutuskan yang terbaik. Setelah keputusan diambil, bertawakallah kepada Allah SWT. Walau apa pun kesan keputusan itu, orang yang bertawakal akan redha dan menyerahkan sepenuhnya kepada Allah demi mendapatkan kemuliaan kasih-sayang Allah.



Seterusnya, pengajian disambung dengan bacaan hadis 12 dan 13 daripada bab ‘Tentang Hidup Tenang, Menjaga Kehormatan Diri, Hati-hati dalam Mencari Penghidupan dan Perbelanjaannya serta Celaan Terhadap Meminta-minta Dalam Keadaan Tidak Terpaksa’, kitab Riyadhus Solihin.

Hadis-hadis ini mengingatkan kita supaya meminta hanya pada Allah, dan bukan pada makhluk, kecuali meminta hak dirinya yang ada pada pihak berkuasa. Dalam membahaskan hadis-hadis ini, Al Habib bercerita lanjut tentang perawi hadis yang merupakan pemuda-pemuda istimewa pada zaman Rasulullah ﷺ. Mereka ialah Sayyidina Abdullah ibnu Mas’ud, Sayyidina Samurah bin Jundub dan Sayyidina Rafi’ bin Khudai. Untuk mengetahui kisah-kisah menarik mereka, dipersilakan menonton rakaman video di atas.

Seterusnya, kongsikan kisah-kisah itu bersama yang lain, terutamannya anak-anak muda agar menjadi sumber inspirasi dan teladan kepada mereka.

Perbahasan kitab Bidayatul Hidayah diteruskan pada halaman 167 dengan menyenaraikan tiga golongan manusia iaitu:


  1. Orang yang seperti makanan asas, yakni yang sentiasa diperlukan.
  2. Orang yang seperti ubat, yakni yang diperlukan pada masa-masa tertentu, dan bukan pada setiap masa.
  3. Orang yang seperti penyakit yang perlu dijauhi, walaupun terkadang dipertemukan dengannya, maka seseorang perlu mengambil langkah bijak agar selamat daripadanya. 


Seterusnya, Al Habib membahaskan hak-hak dalam persahabatan. Dua daripadanya ialah:

1. Mendahulukan orang lain berbanding diri sendiri dalam perkara yang dibolehkan.
2. Ziarah-menziarahi.

Dalam penerangannya, Al Habib membacakan firman Allah SWT yang bermaksud, “Wajib mendapat kasih-sayang Aku kepada 2 orang yang saling kasih-mengasihi kerana Aku.”

Oleh itu, dalam persahabatan, jangan kita hanya melihat pada baiknya sahabat itu, atau keseronokan dan hiburan yang kita peroleh daripadanya, tetapi kaitkan dalam bersahabat itu dengan apa yang kita boleh dapat daripada Allah SWT agar persahabatan itu mempunyai nilai ibadah.

Sebelum menutup sesi pengajian kali ini, Al Habib mengingatkan bahawa ada pihak tertentu yang menggunakan namanya untuk berinteraksi di laman sosial seperti ‘Twitter’ dan ‘Facebook’. Oleh itu, sebagai panduan, saluran rasmi komunikasi Al Habib hanyalah seperti yang disenaraikan dalam poster berikut:



Ingin diingatkan bahawa catatan ini hanyalah secebis daripada lautan ilmu yang disampaikan oleh Al Habib. Oleh itu, untuk manfaat penuh, luangkan masa untuk menonton rakaman video di atas dan dipersilakan berkongsi bersama yang lain.




...















No comments: