01 April 2014

Majlis Ta'lim 28 Mac 2014





Tafsir al Quran





Tausiyah Istimewa : Al Habib 





Alhamdulillah, pengajian Majlis Ta'lim Darul Murtadza pada 28.03.2014 kembali dipimpin oleh guru kesayangan kita,  Al Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al Hamid. Al Habib membahaskan Tafsir Surah Ali Imran, ayat 145-148. Dalam perbahasannya, Al Habib mengingatkan untuk kita mengambil beberapa pengajaran, antaranya:

Setiap yang bernyawa pasti akan mengalami nasib yang sama iaitu kematian. Cuma sebabnya boleh pelbagai, mungkin meninggal atas katil, ketika berjalan, ketika memandu, ketika naik kapal terbang atau kapal laut. Namun, walau apa pun sebabnya, semuanya berlaku hanya dengan izin Allah SWT.

Orang Islam mesti maju di dunia juga, tetapi perlu berteraskan untuk akhirat. Dengan kemajuan, orang Islam tak akan perlu bergantung kepada orang bukan Islam yang tak peduli tentang halal dan haram. Kita perlukan kepakaran dalam pelbagai bidang keduniaan daripada orang yang takutkan Allah SWT, yang ilmunya berteraskan iman kepada Allah SWT.

Orang-orang yang berperang bersama para nabi sebelum ini adalah orang-orang yang mempunyai ilmu. Jadi, seorang mujahidin bukan perlukan semangat saja. Ilmu akan menjadi pembimbing, tetapi semangat tanpa ilmu akan menjadikan seseorang mengikut emosi.

Kita mengaku cinta Allah, cinta Rasulullah SAW , tapi adakah Allah cinta kepada  kita? Antara orang yang diberi jaminan mendapat cinta Allah ialah orang yang sabar. Oleh itu, jika anda menghadapi dugaan, jadikan dugaan itu peluang mendapatkan kasih-sayang daripada Allah SWT. Adalah bodoh tindakan seseorang yang menolak musibah kerana dengan itu dia juga menolak kasih-sayang Allah SWT.

Sebelum berdoa, kita perlu beristighfar kepada Allah SWT. Jangan kita minta, minta, minta kepada Allah SWT sementara kita bermaksiat kepada Allah dengan apa yang kita minta - minta nikmat, kita tak bersyukur kepada Allah, minta rezeki, kita tak gunakan untuk taat kepada Allah.

Dalam perbahasannya, Al Habib turut menyelitkan pesanan penting yang berbunyi,



“Saya suka sangat ingatkan untuk tidak banyak komen di facebook. Sebab..kata-kata anda ditimbang oleh Allah SWT, kepada perkara yang kalau anda tak turut campur pun anda tak akan disoal oleh Allah SWT, tapi kalau anda komen, anda akan disoal. Jangan komen kecuali yang positif.”

Oleh itu, sebagai menghargai Al Habib yang tak pernah jemu memberi peringatan, diharapkan kita semua akan lebih berhati-hati dengan interaksi kita di alam maya selepas ini.

Dalam perbahasannya, Al Habib turut membawakan kisah seorang budak kecil yang ingin dibunuh Raja yang zalim tapi tak berjaya. Jika anda nak tahu bagaimana akhirnya budak kecil itu dapat dibunuh dan sebab penurunan surah Al-Buruj, dipersilakan meluangkan masa menonton rakaman tausiyah hingga ke akhiranya. Anda juga akan mengetahui tentang satu lagi golongan yang dijanjikan akan mendapat cinta Allah SWT.

Al Habib Muhammad Quraisy bin Qasim Baharun,Pemimpin Pesantren Jerebon di Indonesia,
memberikan tausiyahnya di Darul Murtadza, Kuala Lumpur, Malaysia


Pengajian disambung terus dengan tausiyah daripada tetamu istimewa, yang juga teman seperjuangan Al Habib sendiri iaitu Al Habib Muhammad Quraisy bin Qasim Baharun, Pemimpin Pesantren Jerebon di Indonesia.

Al Habib Muhammad Quraiys memulakan tausiyah dengan menyatakan fadhilat majlis ta’lim. Katanya,

“Dengan majlis ta’lim seperti inilah umat Islam akan mengerti Tuhannya, memahami agamanya, mencintai Nabinya dan akan berkasih-sayang antara satu dengan yang lain dan hanya dengan ilmu, maka kaum muslimin akan menjadi baik, menjadi jaya, dan menjadi mulia.”

Al Habib turut membawakan firman Allah yang menyatakan kedudukan orang beriman dan berilmu adalah sehingga 700 darjat lebih tinggi berbanding orang yang beriman sahaja. Tambahnya lagi menurut Abdullah ibni Abbas, “Sesungguhnya antara satu darjat dengan darjat yang lain adalah seperti seorang manusia di bumi melihat tingginya bintang.”

Semoga kata-kata seperti ini akan menjadi sumber inspirasi untuk kita terus istiqamah dalam mencari ilmu, mengamalkan dan menyampaikan kepada yang lain pula.

Seterusnya, Al Habib Quraisy berpesan agar kita mengambil ilmu daripada guru yang alim, yang berguru dengan guru yang alim, yang bersambung terus kepada Nabi ﷺ . Jangan berguru di internet, atau VCD atau yang seumpama dengannya.

Dalam tausiyahnya Al Habib membawakan banyak kisah-kisah kecintaan sahabat kepada baginda Rasulullah SAW. Untuk mendapatkan manfaatnya, dipersilakan menonoton video di atas.
Kalau makan makanan sedap, kita suka berkongsi dengan yang lain. Oleh itu, setelah kita direzekikan mendapat ilmu yang bermanfaat sebegini, sewajarnyalah kita berkongsi sama dengan orang lain juga, betul tak? :)

No comments: